Många av våra tjänster, både för äldre och personer med funktionsnedsättningar, är biståndsbedömda. Biståndsbedömning kan man också kalla behovsprövning.
För att få insatser som hemtjänst, särskilt boende, boendestöd eller annan hjälp och stöd enligt SoL (socialtjänstlagen) för att klara din vardag behöver du ta kontakt med en biståndshandläggare. Det gäller även om du har en funktionsnedsättning och behöver stöd och service inom LSS (lagen om särskilt stöd och service). Biståndshandläggare kontaktas också vid behov av förändring av befintligt beslut.
Personer som är fyllda 75 år eller äldre har möjlighet att få hjälp med städning, inköp, och tvätt samt få ett trygghetslarm installerat utan individuell prövning av behov.
Du eller din företrädare (god man, förvaltare eller någon som har din fullmakt) ansöker om hjälp och stöd hos biståndshandläggarna.
Ansökan kan göras skriftligt, muntligt eller via e-tjänst.
När din ansökan kommit in kontaktar en biståndshandläggare dig (eller din företrädare) för att ta reda på hur ditt hjälpbehov ser ut. Ibland räcker det med ett telefonsamtal, i annat fall kommer ni överens om var och när ni ska träffas för detta samtal, samt vilka som ska delta.
Handläggningstiden
- Hemtjänst, som längst tre veckor
- Särskilt boende, som längst två månader
- Trygghetslarm, som längst tre veckor
Anhörigbehörighet - att ansöka åt en närstående
Det är oftast den som själv behöver tjänsten som ska fylla i och skriva under ansökan. Det finns dock tillfällen när anhöriga kan ansöka åt en närstående, genom så kallad anhörigbehörighet. Den du ansöker åt måste då sakna beslutsförmåga, vilket innebär att personen inte längre kan förstå relevant information, överväga sina alternativ och fatta beslut utifrån dessa.
Om du har frågor kan du vända dig till biståndsenheten
Här nedanför hittar du alla telefonnummer till våra biståndshandläggare. Gå till den rubrik som passar ditt ärende.
Min fråga gäller äldreomsorg,
till exempel hemtjänst, trygghetslarm
eller äldreboende
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-873 72
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning ring
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning ring
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-871 16
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-873 72
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-874 04
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-874 36
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-874 04
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-870 21
Min fråga gäller funktionsnedsättning/LSS
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-874 36
Min fråga gäller socialpsykiatri
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring
Kontakt
Biståndshandläggare
Min fråga gäller färdtjänst eller riksfärdtjänst
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-870 35
För att få svar på frågor eller påbörja en behovsprövning, ring 0589-870 53
Senast uppdaterad: