Om du har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och kommunen kan det behövas att landstinget och kommunen tillsammans upprätta en samordnad individuell plan tillsammans med dig. Planen ska upprättas om landstinget och/eller kommunen bedömer att den behövs för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda, och om den enskilde samtycker till att den upprättas. Arbetet med planen ska påbörjas utan dröjsmål.
3 f § Hälso- och sjukvårdslagen, 2 kap. 7 § Socialtjänstlagen
Sammankallande sammanställer planen och ser till att planeringsansvarig utses vid planeringsmötet.
Planeringsansvarig ska ha det övergripande ansvaret att följa upp om den samordnade individuella planen följs. Detta bör avgöras utifrån den enskildes önskemål och behov, insatsernas karaktär och den aktuella arbetsbelastningen. Huvudregeln är att den som har mest kontakt med den enskilde ska ha det övergripande ansvaret för planen.
Ett exemplar av den samordnade individuella planen lämnas till den enskilde. Vid behov ges information även i annan form. Ett exemplar av planen förvaras hos respektive huvudman enligt gällande regler.
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad: 02 januari 2018
Kontakt och öppettider
Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
Organisationsnummer 212000-2122
Följ Arboga kommun