Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa. Läs mer om de kakor vi använder på arboga.se

Nyansökan försörjningsstöd

Om du är sambo, gift eller har registrerad partner måste ni båda ha e-legitimation eller Bank-ID för att kunna skriva under ansökan.


Innan du gör ansökan är det bra om du samlar ihop dina underlag på inkomster och utgifter så att du fyller i rätt uppgifter. Stickprovskontroller kommer göras och om du lämnar felaktiga uppgifter kan du bli återbetalningsskyldig eller polisanmäld för bidragsbrott.


Efter att du skickat in Nyansökan kommer du få information om vilket underlag du behöver lämna in för att nyansökan ska anses vara komplett. Informationen kommer du få du via meddelanden på Mina Sidor eller via posten.


Underlag som du kan komma att behöva lämna in med nyansökan är till exempel:

  • Beslut om uppehållstillstånd.
  • Kontoöversikt och kontoutdrag.
  • Hyreskontrakt och hyresavi.
  • Handlingsplan från Arbetsförmedlingen.
  • Sjukintyg.


När nyansökan är komplett kommer du få en kallelse till nybesök via meddelanden på Mina Sidor eller via posten. Har inte komplett ansökan inkommit inom 10 dagar riskerar du att få avslag på ansökan.


Du kan bara söka försörjningsstöd via e-tjänsten en gång per månad. När du skickat din nyansökan stängs E-ansökan för ansökningar den månaden. E-ansökan öppnar igen den 16:e följande månad. Du kan dock logga in på Mina Sidor när du vill och följa ditt ärende.


Har du frågor eller funderingar kring detta är du välkommen att höra av dig till mottagningen på telefonnummer 0589 - 873 98 under telefontiden 08:45 – 09:30 på vardagar. Du kan även lämna meddelande via receptionen på telefon nummer 0589 - 870 40.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 05 oktober 2020

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer