Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa. Läs mer om de kakor vi använder på arboga.se

Lättläst: Kommunens ekonomi

För att kommunen ska kunna sköta

till exempel dagis och skolor,

gator och bibliotek behöver kommunen pengar.

 

Alla som jobbar betalar pengar

till den kommun de bor i.

 

Dessa pengar kallas skatt.

 

I Arboga betalar de som jobbar

33,39 procent av sin lön i skatt.

 

De betalar 33 kronor och 39 öre

på varje hundralapp de tjänar.

 

Skatten dras direkt från lönen.

 

Kommunen får en del av skattepengarna

och landstinget får en del av skattepengarna.

Kommunen får också pengar från staten.

 

På våren varje år

skriver kommunen en årsredovisning.

 

I årsredovisningen kan du läsa om

hur kommunen har använt pengarna.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 07 december 2016

Kontakt och öppettider

Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se

Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5

Organisationsnummer 212000-2122

Öppettider och telefonnummer