Om du bor i villa
hämtar sopbilen dina sopor varannan vecka.
Om du vill kan du dela upp soporna.
Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas till något annat.
Det heter att de återvinns.
Släng matrester, vissna blomblad
och hushållspapper
i en särskild papperspåse.
Det är sopor som kan komposteras.
De kan sedan bli jord.
Andra sopor kan du slänga
i en vanlig plastpåse.
De soporna kan till exempel vara
blöjor eller kuvert.
Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor i hemmet
kan du slänga på ett återbruk.
På återbruket kan du slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.
Du kan fråga personalen på återbruket
var du ska slänga dina sopor.
Du kan ringa till återbruket
för att få veta mer om sortering av sopor och öppettider.
Telefonnumret är 0589-120 43
Du kan klicka på länken för att veta mer om
när återbruket har öppet. Återbruket i Arboga
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakt och öppettider
Telefon: 0589-870 00
E-post: arboga.kommun@arboga.se
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
Organisationsnummer 212000-2122